Analyse van issues en groeikansen voor Backlinks.nl

Voor Backlinks.nl heb ik, samen met het team en de developer de interface en het interaction design van het dashboard geoptimaliseerd. Met name nieuwe, minder ervaren, klanten en markteers die werken voor opdrachtgevers kunnen nu gemakkelijker zelf de beste backlinks uitzoeken en aanschaffen.

User Experience Usability E-commerce

knelpunten in het mobiele bestelproces vinden op basis van kwalitatief onderzoek met klanten

Briefing: “Backlinks zijn een belangrijke graadmeter voor zoekmachines om te zien hoe belangrijk een website is. Des de meer kwaliteit backlinks er naar een website geplaatst zijn, de hoger dit een website in de zoekresultaten van Google kan brengen”. SEO technieken kunnen echter behoorlijk technisch zijn. Backlinks.nl wil dan ook graag weten of mensen moeite hebben met het gebruik van de zoek- en bestelmodule voor backlinks. En indien men frictie ervaart, waar en wanneer precies. Daarnaast willen ze weten hoe een verbetering er uit kan zien. Uitgangspunten voor Imaga zijn het opsporen van groeikansen en problemen/struikelblokken in de interface van Backlinks.nl, het interaction design en de toegepaste technieken.

Het team van Backlinks.nl zorgt voor backlinks van hoge kwaliteit die relevant zijn voor je website. Hierdoor komt je website hoger in de zoekmachines te staan. (Bron afbeelding: backlinks.nl).

Mijn verantwoordelijkheden

Bij de start: Met behulp van het team van Backlinks.nl hebben we een scernario geschets waaruit bleek dat met name nieuwe potentiele klanten geholpen zouden zijn met een zeer duidelijke interface, die ook uitleg biedt waar nodig. Ik heb een gestructureerd testplan opgesteld waarmee ik 5 participanten uit de doelgroep ‘online marketeers’ heb begeleid tijdens het zoeken en bestellen van backlinks voor een fictieve opdrachtgever.

Tijdens remote moderation hebben deze participanten vervolgen alle stappen van de Customer Journey doorlopen. Met behulp van scherm- en camera opnames is alles opgenomen, zodat het later geanalyseerd kon worden.

In de vervolgfase zijn alle opnames en aantekeningen geanalyseerd en vertaald naar To Do’s. Alle gevonden issues worden geanalyseerd, in context gezet en voorzien van advies. Elk issue is vertaald naar een ‘To Do’ voor de copywriter, de designer, de developer en de opdrachtgever zelf. Al gauw werd duidelijk waar de grootste knelpunten in het hele proces zitten: Vooral bij de start en bij de communicatie van prijzen. Daar kan de energie op gericht worden bij het verbeteren van de digitale (koop)ervaring. Daarnaast zijn al die issues ook gerangschikt op impact en terug gerapporteerd aan het hele team.

Participant, die de ‘bulk-functie’ niet ziet, tijdens bestellen:

“Al die gegevens invoeren… Da’s wel een takkewerk zeg! Als ik een linkpakket koop wil ik niet 50 keer al die links handmatig toevoegen”. Kan dat niet anders?

Tijdens de (remote)presentatie zijn de belangrijkste punten gedeeld met het team en was er alle ruimte voor vervolg-vragen. Alle gevonden issues zijn in groot detail ook overhandigd in een zogenaamd ‘Action Sheet’, zodat deze gestructureerd opgepakt kunnen worden. Ook zijn voorbeelden uitgewerkt van hypotheses, hoe mogelijke problemen tijdens het bestellen opgelost kunnen worden. Tenslotte zijn enkele snelle designs uitgewerkt en geanalyseerd om wensen die leefden te visualiseren, om zo de impact en voor- en nadelen van deze veranderingen te kunnen tonen.

(Beeld hieronder: Een focus map van één van de nieuwe designs. Deze toont wat een bezoeker de eerste 3 tot 5 seconden ziet. Dit is belangrijk omdat dat bepaald of de bezoeker verder gaat op de pagina). Op deze wijze konden nieuwe ideeën snel en kosteneffectief getest worden.

Tools & werkzaamheden

User Experience Research

Ontwerpen en afstemmen van gestandariseerde testplannen

Modereren van de particpanten tijdens de testfase

Wireframes en webdesign

Eyetracking analyses

Analyze en presentatie van de resulaten en advies

Resultaten

Middels het vooronderzoek en het gericht testen zijn binnen enkele weken veel verberpunten en groeikansen ontdekt, voorzien van context en gerangschikt op impact. De PRIO-issues issues zijn inmiddels opgepakt en uitgewerkt. Veel aandacht is uitgegaan naar het correct beginnen met het vinden en toepassen van backlinks. Over de gehele linie zijn de prijzen duidelijker gecommuniceerd, waardoor minder verwarring ontstaat en waardoor de betaalbaarheid van de diensten beter overkomen. Het is nog te kort om verkoopcijfers te delen, maar de eerste berichten van bezoekers zijn zeer positief. Vanuit deze samenwerking zijn nog enkele andere vervolgprojecten gestart voor de marketing-website, waaronder een Expert Review en e-commerce metingen conform de AVG.