Research en designs website WokToGo

Voor WokToGo heb ik, in opdracht van RegiOnline Amsterdam en in samenwerking met designers van De Staat van Creatie, het User Experience en Google Analytics onderzoek, de strategie en het ontwerp voor de nieuwe website van WokTogo gerealiseerd.

User Experience Usability E-commerce Design

De groei van nieuwe WokToGo locaties maakte het ontdekken van elke locatie lastiger

Briefing: “WokToGo is een zeer populaire keten en er komen dan ook steeds meer locaties. De huidige website voldeed hierdoor niet meer, omdat het niet mogelijk was om snel een vestiging in jouw buurt te vinden. Daarnaast moet er tegenwicht gegeven worden aan websites van derden die een deel van de omzet voor zich nemen als iemand daar een maaltijd besteld. Tenslotte hebben sommige filialen helemaal geen bezorging en werken andere juist uitsluitend met bezorg-platformen van derden zoals Uber of Thuisbezorgd, of soms één van beide. Bezorging vormt een wezenlijk onderdeel voor Wok To Go, maar voor de bezoeker van de site maakt deze diversiteit het lastig selecteren”.


Bij WokToGo draait alles om verse producten, gezond eten en snelheid. (Bron afbeelding: WokToGo).

Mijn verantwoordelijkheden

Bij de start: Allereest is er een nul-meting verricht om te zien hoe de website nu presteert op SEO-gebied en is de Google Analytics data bekeken. Deze kwantitatieve data is vervolgens verrijkt met kwalitatieve data van een klantenonderzoek van RegiOnline en door een strategische sessie met het management van WokToGo en RegiOnline. Met behulp van de Klant focus Sessie van Imaga is de gewenste klant in beeld gebracht, zijn de zakelijke doelen besproken en prioriteiten gekozen en zijn kennis & ervaringen met de klanten van WokToGo gedeeld met het team.

Op basis hiervan is een indeling of informatiearchitectuur, functioneel ontwerp en content plan (wat-komt-waar) voor de nieuwe website uitgewerkt.

In de vervolgfase zijn high fidelity wireframes (of schetsen van de interface) voor alle sleutelpagina’s ontworpen. Deze wireframes maakten alle wensen en ideeen visueel en dienden als spreekstuk. Zo hielpen ze het bedrijf en het team keuzes maken en vormen ze de perfecte briefing voor de designers.

Tijdens de (remote)presentatie zijn de belangrijkste punten gedeeld met het team en was er alle ruimte voor vervolg-vragen. Alle gevonden issues zijn in groot detail ook overhandigd in een zogenaamd ‘Action Sheet’, zodat deze gestructureerd opgepakt kunnen worden. Ook zijn voorbeelden uitgewerkt van hypotheses, hoe mogelijke problemen tijdens het bestellen opgelost kunnen worden. Tenslotte zijn enkele snelle designs uitgewerkt en geanalyseerd om wensen die leefden te visualiseren, om zo de impact en voor- en nadelen van deze veranderingen te kunnen tonen. In een latere fase zijn de designs ook nog eens vertaald naar de nieuwe huisstijl en branding, toen het bedrijf zijn naam veranderde naar ‘Wok’.

Beeld hieronder: Enkele wireframes en de uitgewerkte designs

Tools & werkzaamheden

User Experience Research

Google Analytics data vertalen naar inzichten

User Experience strategie

Facilitatie van co-creatie

Wireframes en ‘pair design’ voor webdesign

Presentatie en overdracht

Resultaten

Met behulp van het vooronderzoek, de beschikbare inzichten en de kennis en ervaring van het management is het gelukt om een modulair of ‘atomic’ designs te realiseren waar alle stakeholders zich goed in kon vinden. Ook is het snel vinden van een geschikt filiaal bij de bezoeker in de buurt eenvoudig uit te voeren. Het modulaire karakter van het design maakte het mogelijk om, in een later fase, snel de rebranding door te voeren.